torsdag 9 juli 2009

Ny dator... Länge leve den gamla

Det blev en ny dator igår. Vi konstaterade att även om vi fick igång den gamla igen så skulle den nog inte vara i from särskilt länge efter de metoder Jon använde för att torka ur den och rädda hårddisken. Batteriet verkade ha blivit stekt så det viktiga var att få ut hårdisken.

Det blev en MacBook pro med en 13 tums skärm, 2.26 GHz intel core 2 duo och 2 GB minne med 150 GB hård disk.



Visst hade vi tänkt oss en ny dator men det skulle bli någon gång i januari, inte nu direkt på stört. Vi visste att försäkringen inte gällde längre och i och med att vi hade öppnat den var chansen ännu mindre att den skulle gälla.

Igår på kvällen efter att jag hade börjat göra i ordning nya macen lyckades Jon få igång den gamla. Vi konstaterade att det var inte var så bra med den gamla macen innan vatten glaset som vi trodde. Den var full med oxid på tangentytorna, korten och många andra kontakter och det hade inte uppkommit bara genom mitt vatten. Jon fick göra ren allting och sedan startade den. Resten av natten gick åt till att göra överföringar dels till den stationära gamla macen och till den ny.

Försäljarna på Elgiganten var jätte snälla och gav oss rabbat på den nya macen och jag tog denna gång en extra försäkring på 2 år som täcker nästan allt, inklusive vatten skada. Den gäller inte om datorn blir stulen ur bilen eller om man har vara oaktsam. Med oaktsam menas enligt förslaget i pampletten att man ställer den på balkong räcket och sedan dansar tango.

Ja just det... tangenterna lyser på den här macen, känns lite underligt men urläckert.

I övrigt så får jag just nu lite jobb på pågen så det blir nästan bara två nätter i veckan. I helgen jobbar jag fredag och lördag natt. Annars händer inte så mycket. Börjat göra upp mönster för klänningarna jag ska sy och lite annat små plock. Livet rinner på i vanlig ordning.

Hälsningar till Lars och hans systrar i regniga norrland.

1 kommentar:

jbn sa...

Regnet passerade till en mild sol under dagen.

Njut av den nya datorn. Och ja, tangentbordsbelysningen är tuff. Sen att jag aldrig kollar på tangentbordet när jag skriver gör det väl lite mindre viktigt, men det är fortfarande lite småpraktiskt.