lördag 17 januari 2009

And now for something completely different...

Det är sällan jag säger något politiskt eller ens uttrycker min åsikt i tex. kvinno eller gender diskutioner men ibland springer jag på saker som gör att jag faktiskt vill göra något eller deltaga.

Grunden ligger till en början i studier jag hade vid Göteborgs universitet för över... öh... oj då... 10 år sedan. Samtalen vid dom ämnen jag läste hade ofta fokus på kvinnan eller olika gender strukturer inom samhället eller forkning. Kvinnans roll, fokus och andra saker diskuterades stenhårt på seminarium och utanför vilket helt enkelt ledde till att jag helt vände ryggen åt alltihop. Inte av feghet utan av ren trötthet. Jag kunde i mångt och mycket förstå eller till och med hålla med i en rad olika åsikter i ämnet men det fanns något i det hela som jag ogillade, kvinnan sågs näst intill nästan alltid som någon form av offer. Med forskning och diskutioner som centrerade kring om hur synd det var om kvinnorna eller annat gjorde att jag inte orkade med hela historen utan jag lade min fokus åt andra håll. Nu säger jag inte att inte var synd om dom för de förtycktes i långt och mycket, dock om man försökte diskutera andra delar av gender perspektivet sågs man nästan som en förädare på ett eller annat sätt. Jag lämnade universitet med en fil kand i arkeologi och ett bistert utryck vid gender diskutioner.

Tiden går vidare...

Idag läser jag en av mina favorit bloggar och ser en uppmaning om att lyfta fram kvinnan i vetenskapen och beslutar att jag faktiskt vill deltaga och göra något för en gång skull. Jag ska deltaga i Ada Lovelace Day.


"Ada Lovelace Day is an international day of blogging to draw attention to women excelling in technology. Women's contributions often go unacknowledged, their innovations seldom mentioned, their faces rarely recognised. We want you to tell the world about these unsung heroines. Whatever she does, whether she is a sysadmin or a tech entrepreneur, a programmer or a designer, developing software or hardware, a tech journalist or a tech consultant, we want to celebrate her achievements."


Ok jag vet inte än vem jag ska skriva om men jag har ett par kandidater som jag funderar på. Ska bli kul att göra lite studier och skriva något ialla fall semi forskande, det var en stund sedan.

I övrigt mindre sjuk men nyser och hostar fortfarande. Har även 56 gubbar och är på level 3 på new super mario bros på DSn. Blir nog mer under kvällen.

Mer grönsaker till alla

NP: Ella Fitzgerald - Into Each Life Some Rain Must Fall

1 kommentar:

Neptun (jon) sa...

Nu blev jag förvånad, på ett bra sätt :)