onsdag 10 juni 2009

Kamera i näsan

Igår var jag iväg till salgrenska igen för ett nytt läkarbesök. Först konstaterade dom att jag fortfarande hade över 38 graders feber och ont överallt. Läkaren gjorde en undersökning av halsen på insidan med kamera genom näsan och hittade beläggningar och svullnad. Jag kan säga att det var en mindre kul undersökning. Hon trodde att det var körtelfeber så jag skickades iväg på provtagning av blod. Provtagning sker av någon anledning inte på avdelningen utan i huvudhuset på salgrenska. Man får en lapp, får gå och leta en stund, får en kölapp, lämna in första lappen, vänta... komma in i ett mini rum och lämna prover och bli sönder stucken.

Dom kollade levervärden, vita blodkroppar och en massa massa andra grejer. Sedan skulle jag få svar idag. Blodfattig (aj sluta stick mig) och helt slut var det bara att sova när man kom hem. Väl vaknat igen skulle jag ta av mig det väldigt stora plåstret (som sagt hon som stack var inte så bra på det) på armen. Överrakning... Huden där plåstret satt gick sönder och det blev ett ordentligt blå märke. Jag ska erkänna att det var ett par minuter av akut skräck där. Mina blodkärl har aldrig varit så här svaga... inte ens min hud har varit det när jag hade fått bränd skadorna som barn. Jon kollade upp min medicin på nätet och konstaterade att jag skulle omedelbart sluta ta den. En sällsynt biverkning (yahy bingo) Nu var det ju inte mer än 3 tabletter kvar så det var ju inte så farligt.

Svåra svättningar under natten för att vakna vid 12 när mamma ringde och var feber fri för första gången på bra länge. Armen har äntligen börjat läka ihop och jag känner mig lite piggare. Feber idag igen och hals ont men piggare. Samtal till salgrenska visar att jag inte har körtelfeber och väldigt bra lever värden (med tanke på mitt lilla sprit intag per är är det inte så underligt) Mina vita blodkroppar är dock förhöjda, inte vansinnigt canser höga utan infektion höga. Jag är kallad för ny undersökning/provtagning i morgon klockan 13.00.

Visst det är jobbigt när dom sticker mig och pokar runt i mitt huvud och hals men det är skönt att dom gör en ordentlig utredning på vad som är fel. Dom vet ju fortfarande inte varför jag var så sjuk som jag var i april och att sedan bli sjuk igen 8 veckor senare igen tyder på att det är något.

Dagens planer ligger nivån ligga i sängen, ligga i soffan, spela lite, villa, dricka litervis med vatten och kanske få ducha ikväll. Det enda som är synd är att jag får lite ont i ögonen att spela på ds för länge. behöver något nytt till Wiin, lite större skärm.

2 kommentarer:

Erik sa...

I sammanhanget tycker jag infektion låter bra. Många resor bättre än cancer, liksom.

jbn sa...

Bra att de utreder dig. Du har alltid varit lite av ett mysterium medicinskt sett.

Må bra, ta hand om dig. Det låter bättre än illa just nu.