söndag 8 februari 2009

Livet flyter vidare

Lajvade på fredagen med KS på meetz. Den enda aktiviteten förutom en rollspels grupp med Baab som jag har kvar bland mina aktiviteter sedan jag började jobbar natt på Pågen. Rätt så otroligt att jag lyckats även hålla Edina i gång i 3 år men på något sätt fungerar hon hon i klanen, kan vara att hon är minst knäpp bland medlemarana egentligen.

På lördagen blev det ett par timmar fika och sedan hem för mat och spel på nintendo DS. Har gjort ett inköp som kanske inte var nödvändigt ekonomiskt sett denna månad men jag ville ha den. Det handlar om Chrono trigger för nintedo DS. Fick ranta runt på en rad olika spelbutiker för att få tag på den på lördag dag då den var slut slut såld. Varför detta intresse för ett spel? Kanske för att det är ett av dom bästa RPG spelen jag någonsin spelat. Visst det finns final fantasy serien och zelda men av någon anledning så älskade jag Chrono trigger från första spel omgången.


Chrono trigger släpptes inte i Europa till Super Nintendo utan bara i Japan och USA. Året var 1995 och jag lyckades få tag på en amrikansk utgåva av spelet och en adapter på gamla Tvspels börsen på Falan torget i Falun. På den tiden var det en galleria som jag städade på kvällarna och jag lyckades se det i fönstret en kväll jag jobbade. När jag väl fick lön veckan där på trodde jag att det skulle vara sålt men i och med att det var dyrt och man skulle ha adaptern som inte heller var billig så fanns den kvar. 850 kr gick det på och det var dyrt för ett spel egentligen. Det är dyrt även nu för tiden men det spelade inte så stor roll för mig. Spelet var i stort sett okänt i Sverige då det var pre internett tid ännu. Infon fick man från Nintendo magasinet och en rad olika spel tidningar. Det slutade med att en tidingsomröstning så var det det spelet som blev årets RPG fast det egentligen inte var släppt i landet. Jag har kvar adaptern och spelet i orginal kartong och jag spelar det minst en gång per år. Många har bara kunna spelat det på datorn med en emulator i en fan översättning och det släpptes en version i till playstation tillsammans med en rad andra RPG spel 2001 så för många var det en stor speldag när det släpptes i fredags.



Jon är en mycket förstående man som lagar mat och gullar med mig när jag försjunker in i ett av mina favorit spel. Ser bara ut som jag jobbar lördag och söndag nästa vecka så det blir mycket spel under veckan. Versionen till Nintendo DS av Chrono trigger är en omarbetning av playstation och har tydligen ett extra slut och annat smått och gott. Mer om det i en senare blog när jag kommit så långt spelet.

I kväll blir det Hellboy and the golden army efter god mat och en underbar efterrätt.

Kiwispecial

Mer spel tid till alla

1 kommentar:

jbn sa...

Chrono Trigger är grymt. Det är verkligen ett Japanskt RPG i särklass.

För emulatorer behöver man iofs inte en fan-översättning eftersom det finns den engelska versionen som bara aldrig nådde skandinavien/sverige.

Men som sagt, grymt bra spel. Farligt att ha portabelt. Jag ser bara framför mig: "Vadfan? Torp? Jag skulle ju av på Brunnsparken. Något fel på den här 5:an."