tisdag 11 september 2007

En kort promenad

I dag skulle jag bara lite kort springa iväg och handla hos min lokala handlar för att sedan gå hem och fixa ett par mackor att äta på jobbet. På med IPoden och ut genom dörren, ned för trappen och ut. Snabb och enkelt... En liten tur som bara ska ta ca 10 min.

Handlar lite snabbt och slö pratar med han som har butiken och sedan tillbaka hem... kommer en 10 - 15 meter utanför butiks dörren när jag helt plötsligt känner doften... doften av höst...

En doft av nattens regn, jord och början av förmultnande löv... Himlen är grå men solen sticker fram ur molnen på ett par ställen... Jag hör inte barnen för IPoden spelar VNV Nation - Illusion i mina öron. Piano intrott klingar i mina öron när jag passerar det stora trädet utanför mitt hus och världen saktar ned.

Allt tar helt plötsligt mycket längre tid men det känns inte som om jag bryr mig just nu. Vinden rasslar lite i trädet och jag känner att jag har stannat och lutar mig mot det... Jag har aldrig tänkt på hur mycket ett träd egentligen luktar. Sången fortsätter - Please dont go...

Sången klingar ut och det känns som om världen kommer upp till fart. Konstigt nog känner jag mig uppladdad igen... som om jag orkar mycket mer än innan. Kroppens hostningar och värk känns inte så farliga som när jag klev upp... den här veckan kommer att gå snabbt och helgen ska bli rolig.

Ta vara på ögonblicks stunderna... stanna och ta stöd av ett träd.


1 kommentar:

jbn sa...

Träd är the shit.

Själv kunde jag på hemvägen från Borås konstatera hur jättebra livet är och hur fin världen är i allmänhet. Kan vara till viss del drabbad av filosofi från Siddharta (Herman Hesse) som jag läser just nu. En riktig feel-good-bok än så länge.

Men ja, helgen ska bli bra, fast själv har man en del saker som pressar rent tidsmässigt. Får nog leta upp ett träd ;)