måndag 27 augusti 2007

GTA Göteborg

Om sanningen ska fram har jag aldrig spelat GTa men jag har sett Lars ta sig an spelet mer än gång så jag har fått en viss känsla av vad det hela går ut på.

Denna måndag har jag en rad ärenden att ta mig an. Bland annat lämna in bilen i Möndal för att för oljebyte och Frida och jag ska på IKEA för inhandling av katt prylar till katten hon kommer att få. Med andra ord så kör jag Jon till jobbet för att kunna ha bilen i lugn och ro resten av dagen.

Alla som någonsin har kört, åkt eller varit i Göteborg vet att trafik situvationen kan vara lite lätt bizar... även så denna morgon. Man bygger om, det är stopp och rent allmänt är andra bilister lite lätt vansinniga.

På med IPoden, stoppar in Jon och iväg det bär.

NP: Apoptygma Berzerk - Non-Stop Violence

Start your engines...

Ut från parkeringen så är det inga problem men det är nog det ända på vägen som går någelunda stress fritt på resan.

Svänger ut på literaturgatan och rakt in ombyggnaden för stombussarna som vägverket och västtrafik utför. I dag är det bara 3 personer som är och tullar och gräver i ett hål på busshålplatsen. Frid och fröjd egentligen... det är bara ett problem... det är samma sak som dom har hållit på med sedan maj.

Över krönet och fortsätter mot brunsbotorget men så långt kommer man inte i dag. Hindren består av 3 grävskopor som har grävt upp vägbanan, massa koner och vägarbetare som går över allt. Med andra ord så saktar man in lite grann för man får inte bonus poäng för att man träffad grävmaskin eller en vägarbetare. Tyvärr har inte bilen bakom mig samma åsikt men han kommer inte förbi mig på denna smala väg... dock anser jag att tutningen var onödig vilket ledde till att 3 vägarbetare hytter med fina skester och ett specielt finger mod den andra bilen.

Väll förbi hindren vid backa folketshus kommer man till korsningen/rondellen/halvmånen? där man svänger av mot ringön och där Jon jobbar. Där möts man av förvirrande koner, vägvisare och skyltar som inte stämmer. Sedan lägger man till en dumpertruck, buss, andra trafikanter och en massa väg arbetare. Bara att ta det lugnt och försöka hitta den bästa vägen för att göra en vänster sväng utan att göra allt för fel eller träffas av andra bilar. När väll gissnings leken är över tror man att det är bara raka vägen kvar... ack vad fel man har.

Genom rondellen vid statoil, över lilla bron och fram till korsningen... där står det en lastbil som har fått stopp så alla bilar försöker ta sig runt den på fel sida. Bara att snirkla runt på bästa sätt utan att skrapa bilen. Ut på vägen och lite normal trafik.

Allt verkar nu vara bra och man tror i sin ironi att det värsta är över... kör i 50 förbi postinlämnings centralen och följer vägen i godan ro. Utan förvarning, bakom den dolda kurvan, står det en grävskopa och gräver upp vägen. Tvärnit... den som har lagt vägarna på ringön har spelat SimCity 2000 samtidigt som han har druckit på jobbet och ritat vägkartan... det är den enda logiska förklaringen.

Äntligen svänger man in på den lilla vägen till Jon jobb utan att man har träffat något med bilen. Där är det totalt kaos... En lastbil håller på att vända vilket innebär att den tar hjälp av tåg rälsen, en man i blåställ är ute och går med en enorm dobberman och det är en otålig bil bakom mig som vill köra om. Hunden känner sig tydligen lite glad för han bestämmer sig för att skutta lite, trasla in husse i koplet och se vad som händer. Hussa röker för övrigt samtidigt som han talar i telefonen och traslar in sig i koplet och är på väg ut gatan. Bilen bakom mig kör nu om mig och lastbilen är på väg ut i gatan... Cm från en krock klara sig alla och jag tar mig fram till Jons jobb med alla nerver i behåll, bara ett par lätta ahhhhhhhhhhh ekkkkkkkkkk och nej nej nej det här går inte bra har utrykts i bilen... Jon ser bara lite lätt chock skadad ut.

Gör nu om samma sak men baklänges för nu är de dags att åka hem....

jag tog mig hem utan att ta en enda poäng i träff i alla fall. Dags att ta sig till Möndal och nya äventyr... gillar min nya bil.

1 kommentar:

jbn sa...

Om du klarade det med centimeter-marignal så hade förra bilen varit en botch. Nya verkar trevlig. Ska bara lära mig att den inte är grå. Den känns inte så värst annorlunda att åka i. Får se om den är lika bra för att roadtrippa LinCon och sånt i. Förhoppningsvis.